هدایت و مدیریت اجرای پروژه

امین پردازش
امین پردازش
گروه فرآیندی اجرایی در برگیرنده ی فرآیند هایی است که برای تکمیل کار تعریف شده در برنامه ی مدیریت پروژه به منظور دستیابی به مشخصه های پروژه اجرا می شوند. هدف این گروه فرآیندی، هماهنگ نمودن افراد و منابع، مدیریت انتظارات ذی نفعان و همچنین یکپارچه سازی و انجام فعالیت های پروژه در راستای برنامه مدیریت پروژه است.

ممکن است در حین اجرای پروژه، نتایج مستلزم به روز رسانی، برنامه ریزی و تعیین مجدد مبنای باشند. این امر می تواند شامل اعمال تغییراتی در مدت زمان مورد انتظار فعالیت، تغییراتی در دسترسی و بهره وری منابع و ریسک های پیش بینی نشده باشد. چنین نوساناتی ممکن است بر برنامه مدیریت پروژه و اسناد پروژه اثر بگذارند و می توانند نیازمند تحلیل جزیی تر و برنامه ریزی برای واکنش های اقتضایی باشند. نتایج این تحلیل ها می توانند منجر به درخواست تغییر گردند که در صورت تایید، می تواند به اصلاح برنامه مدیریت پروژه و اسناد پروژه منجر شود و ممکن است تعیین مبناهای جدیدی را ایجاب کند.

سهم عمده منابع و بودجه پروژه در این گروه فرآیندی صرف می شود.

در این فرآیندها، کار اصلی پروژه انجام می شود و بخش اعظم بودجه صرف می شود. برای اثربخشی فرآیند ، مدیر پروژه باید مادامی که اقلام تحویلی پروژه را تکمیل می کند، منابع پروژه را هماهنگ، تغییرات را مدیریت و پیشرفت ها را گزارش و ذی نفعان را مدیریت نماید.

هشت فرآیند در گروه فرآیندی اجرا وجود دارد:

  •          هدایت و مدیریت اجرای پروژه
  •          مدیریت تیم پروژه
  •          انجام تضمین کیفیت
  •          مدیریت ارتباطات
  •          جذب تیم پروژه
  •          اجرای تدارکات
  •          توسعه تیم پروژه
  •          مدیریت مشارکت ذی نفعان

فرآیند های گروه فرآیند اجرایی:

این فرآیند با هدف راهبری و انجام کارهای تعریف شده در برنامه ی مدیریت پروژه و اعمال تغییرات تایید شده برای دستیابی به اهداف پروژه، انجام می شود. به عبارت دیگر این فرآیند برنامه مدیریت پروژه (مجموعه برنامه های مدیریتی و مبناهای) را به اجرا در می آورد. ((اجرا)) چیزی نیست جز تحقق برنامه مدیریت پروژه، به عنوان نمونه اگر درخواست تغییری تایید شود، مستقیما اجرا نمی شود، بلکه به فرآیند های برنامه ریزی فرستاده می شود، در برنامه مدیریت پروژه اعمال می شود و از آن طریق اجرا می شود. هدف از این محدودیت توجه به آثار تغییر بر جنبه های مختلف پروژه است. هدف اصلی این فرآیند ایجاد شرایط مدیریت فراگیر یا کلان کار پروژه است.

 

منبع: انتشارات آریانا قلم کتاب استاندارد pmbok

دوره های مجازی مرتبط با مدیریت پروژه در سایت هم آموز:

– ویرایش ششم استاندارد pmbok

– آموزش نرم افزار primavera p6

– آموزش نرم افزار msp 2016

و سایر دوره ها در حوزه مدیریت پروژه …

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط