شناخت مهارت های ارتباطی- قسمت سوم- برقراری ارتباط در محیط کار

امین پردازش
امین پردازش

برقراری ارتباط در محیط کار

ارتباط مهارتی است که اهمیت بسیاری در تجربه بشری دارد. هریک از ما می دانیم که چگونه ارتباط برقرار کنیم، همگی از بدو تولد ارتباط برقرار کرده ایم و هر روز نیز آن را بیشتر تمرین می کنیم. پس چرا برقراری ارتباط در محیط کار این قدر برای ما مشکل است؟ در مقام مدیر، مهم است که درک کنیم چگونه محیط کار ماهیت ارتباط را، هم برای فرستنده و هم برای گیرنده تغییر می دهد.

انتخاب رویکرد مناسب

چندین عامل نوع نگاه ما را به ارتباط در محیط کار تغییر می دهد. هریک از ما در برقراری ارتباط شخصی، سبک خاص خود را داریم، اما در محیط های سازمانی اغلب رویکرد خود را باید طوری تعدیل کنیم که هرچه بهتر نیازهای همکاران و کارفرمایان ما را تامین کند.اگر شما سلیقه ها و تمایلات مخاطبان خود، به ویژه رئیس و مشتریان تان را برپسندهای خود مرجح بدانید، اغلب زودتر به آنچه می خواهید دست می یابید. نحوه ارتباط شما با دیگران، به سمت شما در سازمان نیز بستگی دارد. هرچه مسئولیت شما در سازمان بیشتر باشد، باید مسائل بیشتری را در ارتباطات خود در نظر بگیرید. ضمنا با بیشتر شدن مسئولیت هایتان، یادداشت هایی که می نویسید باید بهتر و دقیق تر از گذشته باشد. در واقع، یادداشت شکلی از ارتباط شما با خودتان است، اما شاید بعدها دیگران نیز آنها را بخوانند.

سازگاری با محیط خود

سازمان ها پیوسته درحال تغییرند، درست مثل افرادی که در آنها کار می کنند. کسب و کارها نیز ناگزیر بر اساس اوضاع و احوال بازار و زندگی شغلی گردانندگان این کسب و کارها تغییر می یابند. از این رو، ارتباطات شما باید با اوضاع و احوالی که در آن قرار دارید سازگار شود. با این وصف، این گفته هرگز بدان معنا نیست که شما بخواهید پای مدرکی جعلی را امضا کنید یا اطلاعاتی را منتقل کنید که می دانید صحت ندارد.

همرنگی با فرهنگ سازمانی

هرگونه ارتباط باید بتواند در فرهنگ سازمان موفق باشد. رویکرد های پذیرفته شده در سازمان های گوناگون می توانند تفاوت های چشمگیری داشته باشند. برای مثال، در بعضی از شرکت ها روال این است که پیش از مطرح کردن موضوعی در جلسه گروهی، ابتدا آن موضوع را در فرم های یادداشت بنویسند و برای اعضای گروه بفرستند. بعضی سازمان های دیگر هستند که فرهنگ ارتباطی در آنها بیشتر ماهیتی ((شفاهی)) دارد و به کارکنان خود فرصت می دهند که بیش از مکتوب کردن هرچیز، ابتدا درباره آن به گفتگو بپردازید. بسیاری از شرکت ها فرهنگ خاصی دارند که بر اساس آن انتقال اطلاعات در سازمان به طور روزانه انجام می شود. برای موفقیت در چنین کسب و کاری، به جای اینکه سعی کنید فرهنگ سازمان را تغییر دهید یا اینکه بخواهید فرهنگ سازمان، خود را با شما وفق دهد، باید خودتان را با فرهنگ موجود در آن سازگار کنید.

منبع: انتشارات آریانا قلم کتاب ارتباطات حرفه ای

دوره های مجازی مرتبط با مهارت فردی در سایت هم آموز:

– مدیریت کار و زندگی

– مدیریت ترس از سخنرانی

– شخصیت شناسی و رفتار شناسی

و سایر دوره ها در حوزه مهارت فردی …

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط