6 دلیلی که می‌تواند ثابت کند ایده استارتاپی شما حیرت انگیز است

امین پردازش
امین پردازش

 

آیا تا به حال بعد از دیدن یک ایده استارتاپی با خودتان گفته‌اید که چند سال قبل، مشابه این ایده را داشتم و چرا روی آن بیشتر کار نکردم تا از آن درآمد کسب کنم؟ حقیقت این است که این اتفاق ممکن است هر روز برای خیلی از افراد رخ دهد و به این فکر کنند اگر روی ایده‌شان وقت بیشتری اختصاص می‌دادند، شاید اتفاقات بهتری رخ می‌داد. فرصت‌های این چنینی در اطراف ما هستند اما اینکه صرفاً ایده‌ای داشته باشید، نمی‌تواند تضمین‌کننده موفقیت باشد؛ بلکه اجرای آن ایده، چالش‌ اصلی و مهم است. افراد کمی هستند که یک ایده را تا مرحله اجرا و گرفتن بازخوردهای متعدد دنبال می‌کنند و همینطور افراد بسیار کمتری هستند که در نهایت می‌توانند خودشان را در بازار ثابت کرده و به درآمد برسند. در ادامه به 6 دلیلی اشاره می‌کنیم که نشان می‌دهد چگونه می‌توانید ایده‌تان را به بهترین شکل پرورش دهید:
  1. کاری را انجام دهید که عاشق آن هستید
بزرگترین اشتباهی که افراد می‌توانند مرتکب شوند این است که در جایی بنشینند و با ده‌ها ایده‌ی بزرگ و کوچکی که علاقه زیادی به آنها ندارند، خود را سرگرم کنند.
بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که ذهنتان را آزاد بگذارید، به ایده‌های مختلف فکر کنید و با منطق، بهترینِ آن را انتخاب کنید. زمان گذاشتن بر روی ایده‌ای که به آن علاقه‌ای ندارید، اشتباه محض است؛ زیرا اول باید خودتان را در مورد کارتان قانع کنید تا در ادامه راه، بتوانید دیگران را به آن جذب کنید. پس، از وقت گذاشتن بر روی چند ایده دست بردارید و به این فکر کنید که در 10 سال آینده، خودتان را در چه کاری می‌بینید؛ زیرا وقتی عاشق ایده‌تان باشید، بیشتر از هر کسی دوست دارید به آن وقت اختصاص دهید و حتی پول برایش خرج کنید.
  1. به مشکلات فکر کنید تا ایده‌های جدید به ذهنتان راه پیدا کند
معمولاً بسیاری از افرادی که امروز به کارآفرینان بزرگ تبدیل شده‌اند، تا چند وقت در یک شرکت مشغول به کار بوده‌اند یا برای خودشان بصورت شخصی کار می‌کردند. فصل مشترک اکثر این افراد این است که اساس شکل گرفتن ایده‌شان، پیدا کردن یک مشکل در کارشان و تلاش برای حل آن در قالب یک ایده بود. به عنوان مثال جف بزوس وقتی به دنبال خرید کتابی در اینترنت می‌گشت و راهکار مناسبی برای آن پیدا نکرد، تصمیم گرفت خودش وبسایتی راه‌اندازی کند تا بتواند به صورت اینترنتی کتاب بفروشد که در ادامه، این ایده به شرکت موفق آمازون تبدیل شد. جرقه یک ایده در ذهنتان زمانی روشن می‌شود که مدتی در یک صنعت بصورت تخصصی کار کرده باشید؛ زیرا زمانیکه بخواهید روی یک ایده جدید و در آن حوزه تمرکز کنید، به خوبی می‌توانید از ایده خود، تست‌ها و بازخوردهای مناسب بگیرید تا آن را پرورش دهید. برای این کار می‌توانید سوالات زیر را از خودتان بپرسید:
  • مشکلات اصلی در چه قسمت‌هایی قرار دارند؟
  • می‌خواهید چه چیزی بهتر و انعطاف‌پذیرتر کار کند؟
  • کارتان چگونه می‌تواند راحت‌تر، بهتر، سریع‌تر و اثربخش‌تر انجام شود؟
  1. روی ایده‌هایی وقت بگذارید که به خوبی حل نشده‌اند
گاهی اوقات یک ایده استارتاپی، لزوماً یک ایده جدید و بکر نیست؛ بلکه می‌تواند ایده‌ای باشد که پیش از آن وجود داشته، تقاضا برایش وجود دارد و شما قصد دارید استفاده از آن را راحت‌تر، کارآمدتر و مناسب‌تر کنید. یکی از نمونه‌های موفق در این زمینه، شرکت دیجی کالا است. پیش از دیجی کالا، شرکت‌های مختلفی در زمینه فروش آنلاین کالا در اینترنت فعالیت می‌کردند، اما زمانیکه دیجی کالا پا به عرصه میدان گذاشت، راهکارهایی از قبیل تحویل به موقع کالا، محتوای جذاب و به روز از محصولات، وبسایت با طراحی کاربرپسند، ایجاد اعتماد در مردم برای خرید آنلاین و… را بهبود داد و به همین دلایل و همچنین رقابت با دیگر کسب‌وکارها، امروز توانسته به یکی از موفق‌ترین استارتاپ‌های داخل کشور تبدیل شود. نمونه‌های موفق دیگری که از این طریق توانستند به موفقیت‌های چشمگیری دست پیدا کنند، اوبر و فیسبوک هستند که توانستند راه حل بهتری برای حل یک مشکل قدیمی ارائه دهند.
  1. روی یک بازار بکر و خاص تمرکز کنید
آیا بازار هدفی وجود دارد که تا به حال کسی، آنطور که باید، سراغ آن نرفته باشد؟ شاید شما بتوانید کسی باشید که بتوانید راه حل مناسبی ارائه دهید اما این نکته را به خاطر داشته باشید که ممکن است در ابتدا مخاطبان زیادی نداشته باشید.

اما اگر ایده شما خودش را به دیگران ثابت کند، می‌تواند تا حدود زیادی تضمین کند تا شما در بازار نفوذ خواهید کرد. نویسنده معروف، ست گودین، در این راستا می‌گوید: زمانیکه به دنبال این هستید که به همه آدم‌ها و با هرسلیقه‌ای راه‌حلی ارائه دهید، کمتر کسی را می‌توانید راضی نگه دارید. اگر شما ایده‌ای دارید که مخاطبان‌تان برای آن جایگزین دیگری ندارند، راهکارتان برای آنها ضروری و مهم است و برایش با شما ارتباط برقرار می‌کنند، شما قادرید روی آنها تاثیر گذاشته و محصول‌تان را به آنها معرفی کنید. راه حل ساده است. تلاش کنید تا از کم شروع کنید. در ادامه می‌توانید کیفیت را بهبود داده و بخش بیشتری از بازار را بدست آورید.
  1. ایده را از درون نقطه نظرات دیگران پیدا کنید
زمانیکه شما در یک زمینه تخصص دارید، در بسیاری از حوزه‌ها حرف‌هایی برای گفتن دارید. اما وقتی به دنبال ایده‌های جدید هستید، تخصص شما ممکن است به تنهایی کارآمد نباشد. مجله کسب‌وکار هاروارد در تحقیقی به این موضوع اشاره می‌کند که اگر به دنبال ایده‌های جدید در صنعت‌تان هستید، به سراغ افرادی بروید که با یکدیگر متفاوت هستند و در عمق سطوح دانش‌شان، با صنعت شما وجه اشتراک دارند. برای مثال یک نجار برای ارتقاء کیفیت ماسک‌های تنفسی در هنگام انجام کار، از دو دسته از افراد، سازندگان سقف چوبی خانه‌ها و اسکیت‌بازها، نظر‌سنجی کرده و مشخص شد که این افراد مطابق شکل زیر، توانسته‌اند ایده‌های کارآمدتر و بهتری نسبت به آن نجار ارائه دهند.

 

برای کسب ایده های جدید، شاید گاهی لازم باشد چنین کاری انجام دهید. احتمالاً از ایده‌های جدید شگفت‌زده خواهید شد.
  1. از مزیت‌‌هایی که دارید، بهره ببرید
از خودتان بپرسید آیا مزیت شما، دانش، تخصص یا تجربه شماست؟ شبکه و ارتباطات گسترده‌ای دارید؟ یا ممکن است سطحی از فناوری را در اختیار داشته باشید که دیگران نمی‌توانند به آن دسترسی داشته باشند یا نتوانند مشابه آن را داشته باشند! حتی ممکن است به منابع سرمایه‌ای مناسبی برای رشد ایده‌تان دسترسی داشته باشید و از این طریق بتوانید از رقبایتان در زمان مناسب پیشی بگیرید. همه این‌ها جز مواردی هستند که می‌توانند مزیت منحصربفردی برای شما باشد.
اگر به هر کدام از این مزیت‌ها یا مزیت‌های مشابه دسترسی و طرز فکر درستی برای پیشرفت در سر دارید، وقت را هدر ندهید. شما برای موفقیت به یک ذهن آزاد، اشتیاق برای تجربه کردن و تعهد برای حل مساله نیاز دارید. تنها چیزی که پس از این‌ لازم است داشته باشید، تلاش برای تبدیل ایده‌تان به یک محصول موفق است.

 منبع: www.Forbes.com

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط