تعامل با بازدیدکنندگان، برگ برنده‌ شما در یک نمایشگاه

امین پردازش
امین پردازش

کسب‌وکارهای مختلف برای معرفی هرچه بهتر محصولات و خدمات خود به دنبال راه‌ و روش‌های مختلفی هستند تا خود را به مشتریان و کسب‌‌وکارهای دیگر معرفی کنند که در این بین، حضور در نمایشگاه‌های تجاری می‌تواند یکی از این فرصت‌ها باشد. عموماً شرکت کردن در یک نمایشگاه، هزینه‌های زیادی را به شرکت‌ها تحمیل می‌کند و داشتن برنامه‌ای از پیش تعیین شده و حضورِ با هدف، می تواند این هزینه ها را توجیه کند. اما سوال این است که چگونه باید در نمایشگاه حضور یافت تا بازدیدکنندگان به خوبی با مفهوم کلی غرفه شما درگیر شوند و یک گام به جلو آمده و مشتاقِ بیشتر دانستن در رابطه با کسب و کار شما شوند. در این مطلب سعی داریم با بیان بخشی از تجربیات هم آموز از شرکت در یکی از پربازدیدترین غرفه‌های الکامپ امسال، به این سوال پاسخ دهیم. در ادامه، فرآیند حضور در یک نمایشگاه را به سه مرحله اصلی تقسیم کرده و در مورد هر مرحله بصورت جداگانه صحبت خواهیم کرد.

  • پیش از برگزاری نمایشگاه

قبل از تصمیم گرفتن برای شرکت کردن در یک نمایشگاه باید بدانید هدف‌تان چیست. اهداف هر کسب‌وکاری می‌تواند با دیگری متفاوت باشد و این یک موضوع کاملاً طبیعی است. در واقع باید به خوبی به این موضوع واقف باشید که در قیف فروش‌تان در چه مرحله‌ای قرار دارید؛ یعنی از خودتان بپرسید:

  • آیا در مرحله آگاهی برند (Brand awareness) قرار دارید و می‌خواهید با حضورتان در نمایشگاه این آگاهی را به مخاطبان انتقال دهید که به یک درک اولیه از نام و برند شما برسند؟
  • آیا در مرحله توجه (Consideration) قرار دارید و می‌خواهید بسنجید میزان تلاش‌تان از حضور در نمایشگاه چقدر باعث شده تا مخاطبان به روش‌های مختلف (آفلاین و آنلاین) در مورد شما صحبت کرده و بطور کلی به شما توجه کنند؟
  • آیا در مرحله تبدیل (Conversion) قرار دارید و هدف‌تان از حضور در نمایشگاه، فروش به چه میزان است؟

پاسخ به سوالات بالا پیش از تصمیم برای شرکت کردن در نمایشگاه می‌تواند به شما کمک کند تا بتوانید با تخصیص زمان بهینه، نتایج مطلوبی بدست آورید. پس از گذر از این مرحله و تصمیم برای شرکت کردن در نمایشگاه، علاوه بر اینکه باید افراد مناسب را به کارهای مربوط به خودشان اختصاص دهید، باید به دنبال طراحی مناسبی غرفه‌تان باشید. اکثر نتایجی که برای کسب‌وکار شما بدست می‌‌آید، به طراحی و ساخت مناسب غرفه شما بستگی دارد تا بتواند مخاطب را به حد کافی درگیر کند. در این رابطه سعی کنید با افراد یا شرکت‌هایی همکاری داشته باشید که در گام اول تجربه کافی از غرفه‌سازی داشته باشند و در گام دوم، بتوانند ایده شما را همانطور که شما می‌خواهید باشد، پیاده‌سازی کند.

  • در زمان برگزاری نمایشگاه

وجود جذابیت‌های بصری، ارائه تخفیف یا پیشنهاد محصولات یا خدمات‌تان در ایام برگزاری نمایشگاه، استفاده مناسب از ظرفیت‌های شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام، وجود اِلمان‌هایی که برای مخاطب سوال برانگیز باشد و برای گرفتن پاسخ به غرفه شما مراجعه کند، می‌تواند برگ برنده‌تان در غرفه‌ تلقی شود؛ چرا که افراد مشتاق برای برطرف شدن سوالات‌شان وارد تعامل با شما خواهند شد.

اگر کسب‌وکار شما حول فضای آنلاین است و همانند هم­‌ اموز محصول فیزیکی قابل ارائه‌ای ندارید، بدانید که کارتان مشکل‌تر است. اینکه ایده‌ای داشته باشید تا علاوه بر ایجاد یک علامت سوال در ذهن مخاطب و ایجاد انگیزه برای یافتن پاسخ بتواند بستر مناسبی برای تعامل تشکیل دهد، کار آسانی نیست.

یکی از کارهایی که هم ­آموز در نمایشگاه امسال انجام داد و با استقبال زیادی روبرو شد، طراحی و اجرای یک بازی شخصیت ­شناسی بود. ما در هم­ اموز علاوه بر راهی برای تعامل با مخاطبین و تاحدی ایجاد سرگرمی، تلاش داشتیم در راستای مسئولیت اجتماعی کاری هرچند کوچک انجام داده باشیم. هدف اصلی ما آگ��هی دادن به افراد در خصوص شناخت خود و شخصیت­شان بود و اینکه چطور ویژگی‌های شخصیتی می توانند در مسیر شغلی‌شان تاثیرگذار باشد.

همانطور که در عکس زیر مشاهده می‌کنید، افراد بسته به اینکه در چه سطحی(دانشجو، کارشناس، مدیر و…) قرار داشتند، کاموای مربوط به خود را انتخاب می‌کردند و پس از توضیح یکی از مسئولین غرفه، با کاموا به سوالاتی در مورد شخصیت خودشان و اینکه چه فردی هستند، نقطه‌های میخی را تکمیل می‌کردند.

بطور کلی باید بتوانید از طریق مواردی که به آن اشاره شد، راهی برای درگیر کردن مخاطبان با محصول یا خدمت‌تان پیدا کنید. باید قادر باشید پیام خود را از روشی درست که برای افراد آزاردهنده نباشد، به شکلی مناسب انتقال دهید. در غیر اینصورت شانس‌تان برای موفقیت و دستیابی به اهداف‌تان در نمایشگاه کاهش پیدا می‌کند.

  • پس از برگزاری نمایشگاه

یکی از مهم‌ترین کارهایی که پس از برگزاری نمایشگاه باید انجام دهید، تجزیه و تحلیل و تهیه یک گزارش از تمامی فعالیت‌های شما در نمایشگاه است. همانطور که در ابتدا به آن اشاره کردیم، هر کسب‌وکاری باید هدف خود را از حضور در نمایشگاه مشخص کند. پس از بررسی نتایج باید ببینید آیا به اهداف از پیش تعیین شده خود دست پیدا کرده‌اید یا خیر، درصد موفقیت‌تان چقدر بوده و اگر موفق به کسب نتایج مورد انتظارتان نشده‌اید، دلایل را جستجو کنید، در اختیار هم‌تیمی‌هایتان قرار دهید تا از این بازخورد در جهت بهبود عملکرد برای فعالیت‌های آتی یا اصلاح فرآیندها استفاده کنید. معمولاً نمایشگاه‌ها فرصت خوبی برای مدیران است تا بتوانند از خروجی‌ها در جهت رفع عیوب احتمالی یا تقویت نقاط قوت استفاده کنند.

به عنوان نتیجه می‌توان گفت داشتن طرح و برنامه در راستای سیاست‌های هر کسب‌وکار و تحلیل نتایج آن می‌تواند مسیر مشخصی را برای رسیدن به بهترین نتایج در پی داشته باشد. نمایشگاه‌ها فرصت خوبی برای کسب‌وکارهایی هستند که می‌خواهند از نزدیک با مخاطبان خود تعامل داشته باشند، به سوالات آنان پاسخ دهند یا فرصت‌های همکاری جدیدی برای اقدامات مشترک با دیگر کسب‌وکارها خلق کنند. برای اینکه بتوانید حضور موثری در هر کدام از ارتباطات نزدیک خود‌ با مخاطبانتان داشته باشید، لازم است در چندین مرحله، برنامه‌های منسجمی و با در اختیار داشتن نیروی انسانی کافی طرح‌ریزی کرده و به دنبال برآورده کردن آنها باشید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط