چگونه عضو مهمی از یک هیات مدیره باشید؟

امین پردازش
امین پردازش

خیلی از افراد تصور می‌کنند فعالیت افرادی که در یک تیم هیات مدیره فعالیت دارند، کار راحتی است و پس از چند سال کار کردن، با حقوق و مزایای فوق العاده بازنشسته خواهند شد. عده‌ای بر این باورند که فعالیت در نقش هیات مدیره، شبیه به گلف بازی کردن و صرفاً محدود به بررسی بودجه، بررسی صورت‌های مالی و جلسات مکرر است. اگر چه برخی از این موارد در گذشته بسیار رایج بود، اما امروزه بسیاری از سازمان‌های پیشرو از تیم هیات مدیره خود انتظار دارند فعالیت پویا و دانش به روز داشته و قادر باشند تا به رشد آن  کسب‌وکار کمک کنند.

چگونه می‌توان عضو مفیدی از تیم هیات مدیره بود؟

برای اینکه یک نفر به عضو مفیدی از هیات مدیره تبدیل شود، باید به خوبی با برنامه‌هایی که برای آینده سازمان‌ طرح‌ریزی شده، تطابق پیدا کند و نگرانی‌ای بابت عملکرد ماه‌های آخرِ فعالیت خود نداشته باشد. این دسته از افراد به عنوان عضو تیم هیات مدیره، باید به سازمان و سهامداران شرکت وفاداری خود را نشان دهند، همچنین اولویت آنها باید این باشد تا سازمان را از خطراتی که می‌تواند وضعیت فعلی و رشد سازمان را تهدید می‌کند، مصون نگه داشته و به رشد ارزش آن کمک کنند. برای این کار باید بتوانند آینده سازمان را به خوبی ترسیم کرده و خطرات و فرصت‌ها را به خوبی پیش‌بینی کنند.

آیا توجه ویژه به تغییرات دیجیتال لازم است؟

در عصری که امروز در آن قرار داریم، تقریباً 48% کسب‌وکارها در حال ناپدید شدن در فاصله کمتر از 10 سال فعالیت هستند. یکی از مسائلی که هر عضو هیات مدیره باید به آن توجه ویژه داشته باشد، در نظر گرفتن تغییرات دیجیتال در چارچوب صنعتی است که در آن فعالیت می‌کنند. اعضای هیات مدیره برای اینکه نقش مؤثری در تیم ایفا کنند، باید بر روی صنعت خود تمرکز کرده و استراتژی‌هایی طرح‌ریزی کنند که می‌تواند به رشد و توسعه کسب‌وکارشان از نظر تغییرات دیجیتالی کمک کند.

با توجه به اینکه اعضای هیات مدیره دستورات اجرایی خود را مستقیماً به مدیریت نمی‌گویند، اما می‌توانند سوالاتی را مطرح کنند که انگیزه‌ای برای تغییر ایجاد شود. برای مثال می‌توان پرسید: “چه کارهایی باید انجام شوند تا از حضور دیجیتالیِ خود اطمینان پبدا کرده و منجسم عمل کنند؟ آیا تغییر ساختار وبسایت و تولید یک اپلیکیشن موبایل می‌تواند به این امر کمک کند؟

از سوی دیگر ممکن است این موضوع از نظر اکثریت اعضای تیم هیات مدیره اهمیت بالایی نداشته باشد و به دیگر مسائل سازمان بپردازند. از افرادی که در این نوع تیم‌ها، آگاهی بیشتری دارند انتظار می‌رود تا قدم‌های اولیه را برای آگاهی‌بخشی به دیگر اعضا بردارند.

مباحثی که هر شرکتی در دنیا در عصر دیجیتال (با توجه به صنعتی که در آن در حال فعالیت است) به آنها می‌پردازد شامل امنیت سایبری، علم داده و داده‌کاوی، هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی هستند. یکی دیگر از کارهایی که اعضای دغدغه‌مندِ هیات مدیره می‌توانند انجام دهند این است که در مورد موضوعات بالا و از قول شرکت‌هایی مثل گارتنر، بی.سی.جی و مکنزی که تحقیقات زیادی در این حوزه‌ها انجام می‌دهند، اطلاعات را به دیگر اعضا به نمایش بگذارند تا آنها متوجه دلایل توجه بیش از پیش به تغییرات دیجیتال شوند.

چرا باید اطلاعات به روز داشته باشید؟

به عنوان یکی از اعضای تیم هیات مدیره، لازم است تا در هر کدام از بخش‌‌های کسب‌وکاری که در آن در حال فعالیت هستید، حداکثر اطلاعات و منابع را در اختیار داشته باشید تا از آن برای تحقیق پیرامون چشم‌انداز رقابتی استفاده نمایید. اینکه چند روز قبل از جلسه هیات مدیره، اطلاعاتی که از سوی تیم برای شما ارسال می‌شود را بخوانید تا بدانید باید در مورد چه چیزی صحبت کنید، کافی نیست؛ شما نه تنها باید حواستان به رقبا و اقدامات آنها باشد بلکه باید درک درستی از کلیت کسب‌وکار آنها بدانید و پیگیر تغییر و تحولات آنها باشید. برای مثال باید آنها از چه تجهیزاتی استفاده می‌کنند، از چه کسانی برای مشاوره بهره می‌برند و از چه فرآیندهایی در کسب‌وکارشان برخوردار هستند.

 

نقش اعضای هیات مدیره دیگر مثل سابق نیست. برای اینکه بتوانید به عضو مفیدی از هیات مدیره تبدیل شوید تا از نظر فکری به عنوان یک شریک برای مدیر عامل تبدیل شوید. این کار باعث می‌شود تا نوعی یکپارچگی فکری و عملکردی بین مدیر عامل و هیات مدیره شکل بگیرد که در ادامه کار می‌تواند منجر به ایجاد فرصت‌های مختلفی برای کسب‌وکار گردد. بطور کلی به عنوان عضوی از هیات مدیره، به این فکر کنید که چگونه بطور فعالانه می‌توانید به عنوان یک شتابدهنده به کسب‌وکار تبدیل شوید و چگونه می‌توانید به سازمان ارزش اضافه کنید تا اطمینان حاصل کنید که طول عمر و موفقیت سهامداران، مشتریان و کارمندان شرکت حفظ خواهد شد.

 

منبع: فوربس

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط